Yüz Yılın Evi - Galata Perform


 

 Eski Bir Konağın Yıkım ve Hatırlama Hikayesiyle

   

Yarı otobiyografik, gerçek ile kurgunun iç içe geçtiği oyun, yazar/yönetmen/oyuncu Yeşim Özsoy’un kendi kişisel tarihinden yola çıkarak oluşturduğu hikayelerle sahnede video ve müzik ile birleşerek vücut buluyor.

 

Özsoy’un 1919 doğumlu anneannesinin şu anda var olmayan, 1959 senesinden yıkılmış olan eski bir konak, geçmiş ve çocukluğuyla ilgili anlattığı hikayeler belgesel bir dille sahnede aktarılırken 100 senelik tarihimiz de çok özel ve öznel bir bakış açısıyla sahneye taşınıyor.

 

Türkiye prömiyerini 22. İstanbul Tiyatro Festivali’nde yapan oyun Ocak ayından itibaren İstanbul sahnelerinde yerini aldı.

 

Oyunun müzikleri şu sıralar Kanal D’de yayınlanacak Yüzleşme dizisinin müzik tasarımcısı, yapımcı, besteci ve müzisyen Kıvanç Sarıkuş’a, videoları, Ben ve Nuri Bala belgesel filmiyle Altın Portakal Film Festivalinde En İyi İlk Film Ödülü almış, film yönetmeni ve fotoğraf sanatçısı Melisa Önel’e, ışık tasarımı yurt dışında Lambda Üniversitesinde tiyatro tekniği okumuş, ödüllü tasarımcı Ayşe Sedef Ayter’e, koreografi ise Mimar Sinan Çağdaş Dans Bölüm Başkanı, uluslar arası projelere imzasını atmış, koreograf ve eğitimci ve dansçı Tuğçe Tuna’ya ait. Metin ve dramaturjiye şu sıralar Yapı Kredi Yayınları’nda öykü kitabı çıkan ödüllü yazar ve dramaturg Ferdi Çetin eşlik etmekte.

 

Yazan: Yeşim Özsoy, Ferdi Çetin

Yöneten ve Oynayan: Yeşim Özsoy

Müzik ve Canlı Performans: Kıvanç Sarıkuş

Video Tasarımı: Melisa Önel

Koreografi: Tuğçe Ulugün Tuna

Işık Tasarımı ve Teknik Koordinasyon: Ayşe Ayter 

Ses ve Işık Kumanda: Hasan Hakan Yılmaz

Proje Asistanı: Nilay Yerebasmaz

Belgesel Videosunun Katılımcıları: Yeşim Özsoy, Turan Necdet Özcan

Konak Videosunun Oyuncuları: Elif Ongan Tekçe, Sanem Öge, Emir Politi, Yaman Ceri, Kıvanç Sarıkuş

Görüntü Yönetmeni: Arda Yıldıran

Kamera Asistanları: Hasan Öztaş, Uğurcan Tüzel

Seslendirme Oyuncuları: KatayounMomtaheni, Karin Ataoğlu, Nükhet Akkaya, Elif Ongan Tekçe, Enginay Gültekin, Ayşe LebrizBerkem, Yeşim Özsoy

Video Çekim Asistanları:Gizay Akdoğan, Senem Birlik

Teşekkürler: Cankız Şanal, Sema Özsoy, Yücel Kültür Vakfı

 

Yüz Yılın Evi, Perili Evler (Haunted Houses) üst başlığıyla ulus kavramı üzerine GalataPerform (Türkiye), TheRed House CentreforCultureandDebate (Bulgaristan), ExperimentalStage/-1 (Yunanistan), Theater Neumarkt (İsviçre) ve Studio Я / MaximGorkiTheatre (Almanya) ortaklığında; WarorPeace: Crossroads of History 1918-2018 (Savaş veya Barış: Tarihin Kesişmeleri 1918-2018) Festivali kapsamında geliştirilmiş ve Almanya Dışişleri Bakanlığı tarafından da desteklenmiş olan çokuluslu bir prodüksiyonda yer alıyor.

 

 

Basında Yüz Yılın Evi

 

"Yeşim Özsoy'un anneannesinden dinlediklerini ele aldığı ve kurguladığı oyunda sanatçı gerçeği ve geçmişi iç içe işliyor. Sadece metin yazarı değil olayların anlatıcısı olarak da karşımıza çıkıyor. Anlatımdaki yalınlık ve sıcaklık Özsoy'un oyunculuğunda da görülüyor." (Dikmen Gürün, Cumhuriyet Gazetesi) 

 

“Yaşadığımız coğrafyada değişen/dönüşen mekânların zamanla belleklerimizden silindiği gerçekliğiyle birçok zaman yüzleşiyoruz. Kimi mekânları yalnızca sözlü tarih aracığıyla kimilerini de bazı araştırmalarda karşımıza çıkan tarihsel belgelerle tesadüfen öğreniyoruz. Aslında bu yaşadığımız durumu bir toplumsal [kronik] amnezi olarak tanımlamamız yanlış olmayacaktır. Örneğin oyunda bugün konağın yerinde bir hastanenin olması değişen/dönüşen mekânın belleklerimizden nasıl silindiğinin de bir göstergesi olarak karşımıza çıkıyor. Özellikle ‘yıkım’ ya da ‘yıkmak eylemi’ modernleşen Türkiye tarihinde kaçınılmaz olarak karşımıza çıkan bir olgudur ve dolayısıyla bellekle yakından ilgilidir. Oyunun sonunda konağın yıkılışını temsilen karşımıza çıkan buldozer özetle Türkiye’nin yakın tarihine dair önemli bir hatırlatmayı da gözler önüne seriyor.” (Ozan Ömer Akgül, unlimitedrag)

 

“Yeşim Özsoy bir hikaye anlatıcısı olarak konağın yerine geçiyor ve konağın belleği, yolu konaktan geçmiş çeşitli eşyaların dilinden, yeniden uyandırılıyor. Eşyanın cansız varlığı ve oyuncunun sahnedeki mevcudiyeti arasında gerçekleşen bu yer değiştirme, esasında tiyatronun malzemesi için yapılan bir yer değiştirme ve bu anlamda Yüz Yılın Evi seyri hoş bir deneyim sunuyor izleyicisine.” (Melike Saba Akım, artunlimited)